Navigace

Obsah

DOPLNĚK - PROCVIČOVÁNÍ                                                              10.5.2021

Hezké pondělní ráno, mančafte. Dnes opět samostatně si zopakujte úvodní tabulku charakterizující výše uvedený rozvíjející větný člen na stránce 86 a pak se pusťte do cvičení na stránce následující: z 87/3a vypište základní skladební dvojice do školního sešitu a ze 4. cvičení vypište a určete do domácího sešitu vyznačené větné členy (používejte dohodnuté značky). Mějte se hezky, zdraví mš.

ASTRID LINDGRENOVÁ – ŽIVOT A DÍLO                                          11.5.2021

Ahoj všem v úterním dopoledni. V minulém literárním setkání jsme se věnovali detektivní literatuře a Kalle Blomkvistovi. Znovu si příběh pečlivě přečtěte a pak se blíže seznamte s autorkou, kterou není nikdo jiný než slavná švédská rodačka Astrid Lindgrenová. Než se pustíte do samostatného zápisu o této spisovatelce, předkládám vám několik, třeba zajímavých, informací:

  • rodným jménem Astrid Anna Emilia Ericssonová
  • velmi úspěšná švédská autorka knih pro děti
  • psala i romány, povídky, divadelní hry, poezii, filmové a divadelní scénáře
  • její knihy byly přeloženy do 70 jazyků ve více než 100 zemích po celém světě
  • roku 1958 jí byla udělena Cena Hanse Christiana Andersena, která je považována za nejvyšší možné ocenění autorů dětských knih
  • vyrůstala v městečku Vimmerby a mnoho jejích knih je inspirováno vlastním dětstvím, které strávila na otcově farmě
  • nejslavnější postava Pipi Dlouhá punčocha vznikla z příběhů, které vyprávěla své dceři před spaním. Kniha udělala z Lindgrenové mezinárodně známou autorku
  • aktivně podporovala dětská a zvířecí práva. Za tuto činnost jí byla v roce 1994 udělena cena Správný život
  • v roce 2002 po její smrti švédská vláda zavedla Cenu Astrid Lindgrenové pro spisovatele dětské literatury
  • kniha Děti z Bullerbynu u nás vyšla už čtrnáctkrát…

S přáním spokojeného dne se s vámi pro dnešek loučí mš.

STRAKONICKÝ DUDÁK – DOKONČENÍ                                             12.5.2021

Spokojené slohové dopoledne vám všem, mančafte. Než budeme dnes pokračovat v práci na cvičeních ke Strakonickému dudákovi, dejte si do pořádku opravy v diktátové části sešitu! Pak se vraťte k Tylově divadelní klasice na stránce 135. Znovu se ponořte na stránce 135 do cvičení 5a. Na četbu po rolích se samozřejmě neohlížejte (mnohým z vás šla opravdu parádně), ledaže byste chtěli zapojit i rodinné příslušníky. Až budete mít zopakováno, zapište si do slohového sešitu pět vět o životě a díle autora a tři, čtyři větné celky o výše zmiňované divadelní hře. Byl bych velmi rád, kdybyste pro svůj zápis použili alespoň dva různé informační prameny. Zdraví vás mš.

PŘÍSTAVEK                                                                                           13.5.2021

Klidné ráno s češtinou, sedminky a sedmáci. Dnes si dokončete práci zadanou minulý čtvrtek na volném listu. Myslím tím cvičení 175/6 až 9. Až budete mít hotovo, seznamte se v tabulce na stránce 88 v učebnici s úvodní charakteristikou dalšího rozvíjejícího větného členu, kterým je přístavek, abychom se s ní v následujícím mluvnickém setkání nemuseli zdržovat. Na shledanou v lavicích se těší mš.

A ještě pedagogická dálková intervence pro Elišku, Tadeáše Vika, Péťu a Nicka: po tréninku hlasitého čtení z libovolné knížky (třeba pro mimočítankovou četbu) si zapište do školního sešitu bez chyb následující cvičení: Hra se hrála nejdříve v _árodním _ivadle. Do _strav_ jezd_ rychl_k, který se naz_vá _stravan. Přestěhoval_ se do ulice _ad _ýnem. Zaujal_ mě příběhy _duarda _etišky. Děti poslouchal_ všechny _adov_ pohádky. První _eský král z rodu _ucemburků byl _an. Kup m_ z_tra _ospodářské _ov_ny. Geolog_cký v_zkum objev_l zapomenuté _ltavské rameno, které vedlo od _arlova _ostu. Mal_ř _ax _vabinský se proslavil obrazem nazvaným _ně. Po ukončení g_mnázia se přihlás_l na _arlovu _niverz_tu.