Obsah

Školní rok 2020/2021

Domácí cvičení mi zasílejte  na e-mail tatana.vrankova@zslucany.cz.

Jestliže si s něčím nebudete vědět rady, volejte : 777 008 912.

Pokud nenapíšu, ke kontrole nic neposílejte!

 

Pátek 14. 5. 

Téma: Dvouprvkové sloučeniny - opakování

1/ Pracovní sešit str.34  cv. 9,10

                             str. 35 cv. 12,13

                             str. 36 cv. 15,16

Ke kontrole nic neposílejte, zkontroluji si ve středu ve škole.

Ve středu 16. 5. budete psát desetiminutovku  -  Značky prvků!!!

 

Středa 12. 5.

Online hodna

Téma: Hydroxidy

 

3. 5. - 7. 5.

Prezenční výuka

 

Pátek 30. 4.

Téma: Důležité oxidy

1/ Učebnice str. 86 - 88 - přečíst

2/ Prezentace = zápis do sešitu: Oxidy - zástupci (2.35 MB)

3/ Video - Oxidyposlechněte si tento výklad o oxidech

 

 

Středa 28. 4.

Online hodna

Téma: Oxidy

1/ Kontrola DC - PS 32/1, 2, 3, 4

2/ Procvičování názvosloví halogenidů

3/ Prezentace - výklad nového učiva = zápis do sešitu: Oxidy - úvod (273.5 kB)

 

Pátek 23. 4.

Téma: Halogenidy - procvičování 

1/ Video - výklad "Názvosloví halogenidů"

2/ Pracovní sešit str. 32 cv. 1,2 ( nápověda - hydroxidu, mýdla) - zkontroluji ve středu při online hodině

                            str. 33 cv. 5, 6

3/ 7. DC - pracovní sešit str. 33 cv. 5, 6 - poslat ke kontrole do úterý 27. 4. do 18:00 hodin.

 

Středa 21. 4.

Online hodina

Téma: Názvosloví halogenidů

1/ Opakování - významné halogenidy

2/ Procvičování - z názvu vzorec

3/ Výklad - ze vzorce název + procvičování

 

Pátek 16. 4.

Téma: Důležité halogenidy

1/ Učebnice str. 91 - přečíst

2/ Prezentace = zápis do sešitu: Halogenidy - zástupci (600 kB)

3/ Video - Halogenidy - poslechněte si tento výklad o halogenidech

 

Středa 14. 4.

Online hodina

Téma: Halogenidy - názvosloví

tvorba vzorce z názvu

 

Pátek 9. 4.

Téma: Opakování  - chemické prvky, chemické výpočty

1/ Pracovní sešit str. 31 cv. 1 - 7

2/ Poznej prvek - do sešitu si zapište název a značku prvku.

Poznej prvek (26 kB)

3/ 6. DC - pracovní sešit 31 cv. 1 - 7, poznej prvek - napsat název a značku prvku (číslujte 1. - 10.), ke kontrole poslat do úterka 13. 4. do 18:00 hod.

 

Středa 7. 4.

Online hodina

Téma: Názvosloví anorganických sloučenin 

1/ Pracovní sešit - opakování

2/ Oxidační čísla + koncovky + pravidla pro jejich určování

 

Středa 31. 3.

Online hodina

Téma: Chemické výpočty

Připravte si kalkulačky!!!

 

Pátek 26. 3.

Téma: Chemické výpočty

1/ Vypočítej do sešitu:

Kolik procent zinku je obsaženo ve sloučenině ZnS?

2/ Pracovní sešit str. 29 cv. 18, 19, 20

                                        cv. 19 ( nápověda: 2 C = 2 atomy uhlíku = 2 moly uuhlíku, 

                                                                        3 H2O = 3 molekuly vody = 3 moly vody)

                              str. 30 cv. 24 - najděte si molární hmotnost a pak seřaďte

Ke kontrole nic neposílejte, cvičení i příklad si zkontrolujeme ve středu při online hodině!

 

Středa 24. 3.

Online hodina

Téma: Chemické výpočty

 

Pátek 19. 3.

Téma: Procvičování - Molární hmotnost, látkové množství

1/ Pracovní sešit str. 25 cv. 6, str. 30 cv. 22, 23 - kontrola ve středu při online hodině, budu známkovat!!!

2/ 5. DC - Vypočítej molární hmotnost (M) těchto sloučenin. Nezapomeňte na jednotku.

M(CaO) =

M(SO2) =

M(P2O5) = 

M(HNO3) =

Zadání opište a vypracujte do sešitu, ke kontrole pošlete do ůterý 23. 3. do 18:00hod.    

 

Středa 17. 3. 

Online hodina

Téma: Látkové množství a molární hmotnost

Učebnice str. 72, 73

 

Pátek 12. 3.

Téma: Chemické reakce - procvičování

1/ Doplň chybějící údaje u obou rovnic:

Označ reaktanty  _______,     produkty  ========,   slučování = S,    rozklad    = R, dopočítej chybějící hodnoty

S   +       O2          →     SO2                                                                              

23 g +      x g          →      49g                                        

 

CaCO3 →      CaO      +       CO2                            

   x kg      →     138 kg   +      164kg     

4. DC - Zadání opište a vypracujte do sešitu, ke kontrole pošlete do ůterý 16. 3. do 18:00hod.    

2/ Pracovní sešit str. 26 cv. 11 a str. 27 cv. 12 a 13 - kontrola ve středu při online hodině

                

Středa 10. 3.

Online hodina

Téma: Zákon zachování hmotnosti

 

Pátek 5. 3. 

Téma: Chemické reakce

1/ Opakování: Urči typ chemické vazby (výpočtem) - příklady si vypočítejte do sešitu

a) C --- O

b) N ---- N

c) Cu --- O

d) Li --- F

2/ Učebnice str. 56. 57 - přečíst

3/ Prezntace = zápis do sešitu Chemické reakce (706.51 kB)

4/ Video

5/ 3. DC - Urči typ chemické vazby - ke kontrole odeslat do 9. 3. do 18:00 hod.

a) C --- O

b) N ---- N

c) Cu --- O

d) Li --- F

Středa 3.3.

Online hodina

Téma: Chemická vazba

Prezentace: Chemická vazba (51.2 kB)

 

Pátek 26. 2.

Téma: Opakování - důležité kovy a nekovy

1/ Pracovní sešit str. 23 cv. 21 - 24 (celá stránka) - kontrola při online hodině

2/ Test - Opakování prvků. Test si vytiskněte nebo ho vypracujte do sešitu. Stačí číslo otázky a odpověď.

Test - opakování prvků (29 kB)

3/ 2. DC - Vypracovaný test odešlete ke kontrole do pondělí do 18:00 hod.

 

Středa 24. 2. 

Online hodina

Téma: Síra

1/ Opakování značek prvků

2/ Opakování - Halogeny

3/ Prezentace = zápis do sešitu:Síra (1.55 MB)

 

Pátek 19. 2. 

Téma: Halogeny

1/ Učebnice str. 62, 63 - přečíst

2/ Video - výklad

3/ Prezentace = zápis do sešituHalogeny (237 kB)

4/ Pracovní sešit str. 18 cv. 4 - tajenku mi prozradíte při online hodině

 

Středa 17. 2.

Online hodina

Téma: Uhlík

1/ Kontrola DC - PS 19/8

2/ Opakování značek prvků

3/ Uhlík - prezentace: Uhlík (201 kB)

 

Pátek 12. 2.

Téma: Vodík

1/ Učebnice str. 54 - přečíst

2/ Video - příprava vodíku, výklad

3/ Prezentace = zápis do sešitu Vodík (255.5 kB)

4/ Pracovní sešit str. 19 cv. 8 - kontrola ve středu na online hodině

 

Středa 10. 2.

Online hodina

Téma: Nekovy - Kyslík

1/ Opakování - kovy + alkalické kovy

2/ Slitiny

3/ Vlastnost, využití a příprava kyslíku- prezentace Kyslík (313 kB)

4/ Video - Příprava kyslíku z peroxidu vodíku

5/ / 1. DC - Pracovní sešit str.22 cv. 19, 20,

ke kontrole odeslat do pátku 12. 2. do 8:00 hod

 

Středa 27. 1.

Téma: Alkalické kovy

1/ Učebnice str. 61

2/ Prezentace = zápis do sešitu

Alkalické kovy (249 kB)

3/ Video - Důkaz alkalických kovů = plamenná zkouška

Video - reakce sodíku a draslíku s vodou

 

Pátek 22. 1.

Téma: Kovy - zástupci

1/ Učebnice str. 60, 61 - přečíst (po alkalické kovy)

2/ Prezentace Kovy - zástupci (4.78 MB)

Z prezentace si uděláte zápis do sešitu - železo, měď, hliník, zinek a stříbro. Ostatní prvky si vypisovat nemusíte.

3/ Hoření hořčíku

Středa 20. 1. 

Online hodina

Na hodinu si připravte pracovní sešit, periodickou tabulku, sešit, učebnici a psací potřeby.

Téma: Chemické prvky

1/ Ionty - oprava DC

2/ Test - společné vypracování

3/ Chemické prvky - zástupci

učebnice str.58, 59

 

Pátek 15.1.

Téma: Ionty - opakování

Při dnešní hodině vypracujte tento pracovní list

K+ = K+1, Br - = Br -1

PL - Ionty (134.53 kB)

6. DC - vypracovaný PL pošlete ke kontrole do úterka do 18:00 hod.

 

Středa 13. 1.

Online hodina

Na hodinu si připravte pracovní sešit, periodickou tabulku, sešit a psací potřeby.

Téma: Ionty

 

Pátek 8. 1. 

Téma: Ionty

1/ Opakování  - periodická tabulka

Pracovní sešit str. 21 cv. 17

2/ Prezentace - Ionty -  důkladně projít

3/ Zápis do sešitu - z ptrezentace - Ionty - slidy č. 5, 6 a 7 (rovnice jsou důležité)

Budeme procvičovat ve středu při online hodině

4/ 5. DC - pracovní sešit str. 21 cv. 17, ke kontrole zaslat do středy 13. 1. do 8:00 hod

Středa 6. 1.

Online hodina

Na hodinu si připravte pracovní sešit, periodickou tabulku, sešit a psací potřeby.

Budu kontrlovat cvičení v PS zadaná před vánocemi.

Téma: Práce s periodickou soustavou prvků

Ke kontrole mi pošlete str. 17 z PS (bylo zadáno 18. 12.)

 

Pátek 18. 12.

Téma: Periodická soustava prvků

1/ Podívejte se na toto video, je lepší než můj výklad.

2/ Prezentace - zápis do sešitu 1. - 3. slid

3/ Pracovní sešt str. 17 cv. 1, 2 a 3

Zkontroluji ve škole. 4. 1. přineste do školy PS z chemie, i když ji nemáme!!!

Středa 16. 12.

Pracovní sešit str. 13 cv. 4

                         str. 14 cv. 7, 8, 9

                         str. 16 cv. 1, 3

4. DC - Vyřešenou tajenku poslat do pátku 18. 12. do 8:00 hodin.

Ostatní cvičení zkontroluji 4. 1. 2021 - pondělí

Pondělí 7. 11. - pátek 11. 11.

Prezenční výuka

Středa 2. 12. a pátek 4. 12.

Téma: Značky prvků

1/ Učebnice str.49 - přečíst

2/ Prezentace - Chemické prvky

3/ Zápis do sešitu - Chemické prvky - zápis

Pod zápis vypsat názvy a značky prvků z prezentace - slidy 7, 8, 9. 10 ( 49 prvků)

-pište pouze český název prvku a jeho značku

Prvek a jeho značku se budete muset naučit!!!

 

Pátek 27. 11.

Téma: Stavba atomu

1/ Motivační video s Pavlem Liškou  - Co je atom? Určitě si ho pusťte!!!

2/ Učebnice str. 48 - přečíst

3/ Zápis do sešitu - opsat nebo nalepiStavba atomu

 

Středa 25.11.

Online hodina

Téma: Částicové složení látek

1/ Učebnice str. 46, 47 - přečíst

2/ Prezentace - slid č. 8 = zápis do sešitu

 Částicové složení látek

3/ Pracovní sešit - str. 12 cv. 1, 2

4/ Do sešitu pod zápis nakreslit obr. 95 na str. 47 - Částicový model látek v různých skupenstvích 

 

Pátek 20. 11.

Téma: Opakování - Hoření 

V dnešní hodině si vypracujete několik cvičení v pracovním sešitu.

3. DC - Pracovní sešit str. 27 cv. 14

                                      str. 28 cv. 15, 16, 17

Ke kontrole zaslat do  21. 11. do 18:00 hod.

 

Středa 18. 11.

Online hodina

Téma: Požáry a hasební prostředky

1/ Učebnice str. 41, 42 - přečíst

2/ Prezentace - poslední slid = zápis do sešitu

Hoření a hasební prostředky

 

Pátek 13. 11.

Téma: Čistota ovzduší

1/ Učebnice str. 38, 39 - přečíst

2/ Prezentace = zápis do sešitu  Čistota ovzduší - zápis

3/ Zapsat do sešitu co je TEPLOTNÍ INVERZE (uč. str. 39, internet), zakreslit do sešitu obr. 76 na str.39

 

Středa 11. 11.

Online hodina

Téma: Vzduch

1/ Opakování - Voda

2/ Vzduch - vlastnosti, využití

3/ Prezentace = zápis do sešitu:Vzduch

Pátek 6. 11.

Téma: Výroba pitné vody a čištění odpadních vod

1/ Video - Úpravna pitné vody

Video - Čistírna odpadních vod

2/ Učebnice str. 36, 37 - přečíst

3/ Prezentace = zápis do sešitu

Výroba pitné vody - zápis

( nákres a popis vodárny posílám v dalším odkazu, kdo má možnost, vytiskněte a nalepte do sešitu) Výroba pitné vody

Ve středu vše zopakujeme při online hodině.

Středa 4. 11.

Nejprve si zkontrolujte cvičení z minulé hodiny, případné chyby si opravte.

PS str. 37 cv. 1, 2

Ve cv. 1 jsou chybně prohozené odpovědi 3 a 4

Téma: Druhy vod

1/ Učebnice str. 34, str. 37 obr. 68 - přečíst

2/ Prezentace = zápis do sešitu (celá)

Druhy vod - zápis

3/ 2 DC - pracovní sešit str. 37 cv. 3, str. 38 cv. 4

Ke kontrole zaslat do  6. 11. do 8:00 hod. Neodevzdané DC bude hodnoceno nedostatečně.

 

Pátek 23. 10.

Téma: Voda

Všem, kteří poslali včas vyřešený test, děkuji. Ostatní mají bohužel za pět.

Nové téma začneme motivačním videem s Pavlem Liškou - je nejen zábavné, ale i zajímavé.

2/ Učebnice str. 34-35 - pročíst

3/ Zápis do sešitu - s pomocí učebnice doplň

VODA - látka nezbytná pro život

Hydrosféra - doplň

Fyzikální vlastnosti vody - kapalina bez barvy, chutě a zápachu

                                          - vyskytuje se ve třech skupenstvích - doplň

                                           - teplota varu - doplň

                                          - teplota tání - doplň

Voda pokrývá doplň % zemského povrchu - 97% doplň vody a 3% doplň vody

Oběh vody v přírodě - doplň co to je a nakresli obr.58 z učebnice na str. 34

Anomálie vody - vyhledej na internetu

4/ Pracovní sešit str. 37 cv. 1, 2 - zkontrlujeme po prázdninách

Ke kontrole nic neposílejte.

 

Středa 21. 10.

Téma: Směsi a roztoky - opakování

Moji milí osmáci, dokončili jsme kapitolu Směsi a částečně i Roztoky. Ve škole by následoval testík, a tak aby vám to nebylo líto, vyzkoušíte si ho v pohodlí domova. Na pomoc si můžete vzít sešit, učebnici nebo internet, ale hlavně hlavu!!!

1. DC - Testík najdete pod tímto odkazem:Test - Směsi, roztoky

Ke kontrole zaslat do  22. 10. do 18:00 hod. Neodevzdané DC bude hodnoceno nedostatečně.

 

Středa 14.10. + pátek 16. 10. 

Téma: ROZTOKY

1/ Přečíst - učebnice str. 24 - 25

2/ Zápis do sešitu.

Roztok = stejnorodá směs = rozpuštěná látka + rozpouštědlo (nejčastěji voda)

Roztoky mohou být ve skupenství  - plynném (vzduch)

                                                              kapalném (voda + sůl)

                                                              pevném (slitiny, sklo)

Vznik roztoku - rozpouštění látky v rozpouštědle

Urychlení rozpouštění - míchání, třepání

                                         - zvýšení teploty rozpuštědla

                                         - zvětšení plošného povrchu rozpouštěné látky (zmenšení                                                   částic rozpouštěné átky)

Nasycený roztok - najdi na str. 24 a doplň do zápisu

Nenasycený roztok - najdi na str. 24 a doplň do zápisu

Výpočet koncentrace roztoků si vysvětlíme až ve škole.

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Středa 24. 6. 

Milí osmáci, dnes se ozývám naposledy. Poslední měsíce jsme měli náročnější, ale myslím, že jsme vše zvládli v pohodě. Přeji vám KRÁSNÉ PRÁZDNINY a těším se na vás v příštím školním roce.

1/ Řešení křížovky z minulé hodiny

Křížovka - řešení

2/ Letošní společné snažení zakončíme "Zábavnou chemií"

Zábavná chemie

 

Pondělí 22. 6.

Dnes si zopakujeme názvosloví dvouprvkových sloučenin - pod tímto odkazem najdete křížovku, ve které si procvičíte tvorbu názvů oxiddů, halogenidů a sulfidů.

Křížovka - dvouprvkové sloučeniny

 

Středa 17. 6.

1/ Řešení závěrečného opakování

Řešení - závěrečné opakování

2/ Pracovní sešit str. 50 cv. 1. až 10.

3/ Zde najdete křížovku

Chemická křížovka

 

Pondělí 15. 6.

Určitě vás mrzí, že jste nepsali žádnou písemčičku na opakování. Dnes si můžete vyzkoušet, o co jste přišli.

Závěrečné opakování

Ve středu vám pošlu řešení ke kontrole.

Středa 10. 6.

Milí osmáci, věřím, že všichni pilně pracujete na zadaném projektu Docela obyčejná voda. Termín jeho odevzdání je neděle 14. 6.

Všechny domácí úkoly mám pouze od Michala, Elišky L. a Adama. Vy ostatní si projděte zadané úkoly a pošlete mi, co jste (určitě omylem) zapomněli. U někoho mi chybí pouze jeden, ale někteří z vás se mnou nekomunikují již delší dobu. Všechny chybějící DC pošlete také do neděle 14. 6..Doufám, že některé z vás nebudu muset zvát příští týden do školy.

Pondělí 8. 6.

Dnes vám zadám poslední páté téma do projektu Docela oyčená voda. Najdete ho pod tímto odkazem.

Docela obyčejná voda 3

Celý projekt musí obsahovat všech pět témat. Záleží na vás, zda tento úkol zpracujete do sešitu, na velkou čtvrtku nebo na počítači jako prezentaci. 

Opět využijte učebnici, sešit a internet. Čim více informací získáte, tím lépe.

 

Pondělí 1. 6. + středa 3. 6.

Tento týden budete pokračovat v zadaném projektu z minulého týdne.

Zde najdete další dvě témata ke zpracování. Pokud by někdo z vás chtěl projekt zpracovat jako prezentaci, určitě může.

Docela obyčejná voda 2

Opět využijte učebnici, sešit a internet. Čim více informací získáte, tím lépe.

 

Pondělí 25. 5. + středa 27. 5.

Voda je určitě jednou z nejdůležitějších chemických látek. Její mimořádný význam poznal již každý, když měl žízeň. Cílem projektu je, abyste lépe poznali její vlastnosti a uvědomili si její nezbytnost pro život na naší planetě.

1/ Sešit si otevřete na nové dvoustraně

   - Nadpis  - DOCELA OBYČEJNÁ VODA

Projekt bude obsahovat 5 témat, která si budete postupně do sešitu zpracovávat (můžete psát, kreslit, lepit obrázky).

2/ Pod tímto odkazem najdete první dvě témata. Na jejich zpracování budete mít celý týden.

Využijte učebnici, sešit a internet. Čim více informací získáte, tím lépe.

.Docela obyčejná voda

 

Středa 20. 5.

V několika dalších hodinách vás čeká práce nad projektem ,, Docela obyčejná voda"

1/ Zopakujte si vše, co jsme se o vodě učili

   - učebnice str. 33 - 37

   -  poznámky v sešítě

2/ Zde najdete velmi velmi pěkně zpracované téma VODA z cyklu Nezkreslená věda. Informace z tohoto videa můžete použít, až budete projekt zpracovávat.

 

Pondělí 18. 5.

Zdravím všechny osmáky při další pondělní chemii. Zdravím i ty, kteří si pravděpodobně (omylem!) chemii vyškrtli ze svého rozvrhu - Richarda, Gabriela a Matěje Ř..

Minulou hodinu jste si měli zopakovat názvosloví sloučenin, které jsme letos probírali. Nyní si vyzkoušíte, jak jste to zvládli.

Pod tímto odkazem najdete pracovní list, který mi vypracovaný pošlete do pátku 22. 5.

Roztřiď a pojmenuj sloučeniny - Pracovní list

Středa 13. 5.

Dnes bychom si zopakovali názvosloví sloučenin, které jsme letos probrali. Budou to OXIDY, HALOGENIDY, SULFIDY. Pro ty, kteří již zapomněli, jak se vzorce a názvy těchto sloučenin tvoří, posílám videa, kde si vše můžete procvičit. Názvosloví hydroxidů jste probírali nedávno (video z 22. 4.).

1/ Názvosloví oxidů (video z 25. 3.)

2/ Názvosloví halogenidů

3/ Názvosloví sulfidů

 

Pondělí 11. 5.

Při dnešní hodině si zopakujete poslední učivo vypracováním několika cvčení

z pracovního sešitu.

Pracovní sešit str. 44 cv. 15, 16 a 17. K vyřešení těchto cvičení využijte nákres pH stupnice v učebnici na str. 104.

Vypracovaná cvičení zašlete ke kontrole do pátku 15. 5.

 

Středa 6. 5.

Na závěr této kapitoly si vysvětlíme, jak mohou oxidy reagovat s vodou. Dnešní téma je: Kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy.

1/ Učebnice str. 104 (od nadpisu - Vznik kyseliny a hydroxidu reakcí s vodou),

105 - přečíst

2Pod tímto odkazem najdete zápis látky - nalepit nebo opsat do sešitu.

Kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy - zápis

3/ Nakreslit do sešitu obrázek vzniku "Kyselých dešťů" str. 105, obr. 201

Ke kontrole nic neposílat.

Pondělí 4. 5.

Dnes nás čeká téma: Kyselost a zásaditost roztoků.

Probrali jsme to nejdůležitější o kyselinách a hydroxidech a nyní si řekneme jak poznáme , zda se jedná o roztok kyseliny nebo hydroxidu (zásady). Velmi často se jedná o bezbarvé, čiré roztoky, které jsou od sebe k nerozeznání.

1/ Str. 96 - Jak provedeme bezpečný důkaz kyselin (dva odstavce + obr. 184)

    Str. 101 - Důkaz hydroxidů indikátorem (jeden odstavec + obr. 195)

    Str. 104 - (od Indikátorem, např.............slabou zásadou je hydroxid amonný)

2Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešitu.

Kyselost a zásaditost - prezentace, zápis

3/ V prezentaci a učebnici se seznámíte s pojmem pH stupnice, toto video vám pomůže učívo ještě lépe pochopit.

https://www.youtube.com/watch?v=ojJl6wRcGhc

 

Středa 29. 4.

Máme za sebou kapitoly - KYSELINY a HYDROXIDY, abyste zjistili co jste se naučili, připravila jsem pro vás pracovní list, který najdete pod tímto odkazem.

Kyseliny a hydroxidy - opakování

Vypracovaný pracovní list mi zašlete ke kontrole do středy 5. 5. do 20:00 hodin.

Pondělí 27. 4.

Milí osmáci, předpokládám, že jste názvosloví hydroxidů zvládli (nikdo nepsal ani nevolal o pomoc).

Vaším dnešním úkolem bude vypracovat několik cvičení z pracovního sešitu.

Pracovní sešit str. 40 cv. 1, 2, 3 a 4. Vypracovaná cvičení mi zašlete ke kontrole do středy 29. 4. do 18:00 hodin.

 

Středa 22. 4.

Dnešní hodinu budeme věnovat Názvosloví hydroxidů. Je velmi jednoduché, tak věřím, že ho zvládnete i beze mně. Zjistíte, že se velmi podobá názvosloví halogenidů (chloridy, bromidy....)

1/ V tomto videu je jednoduše vysvětleno, jak se tvoří vzorce hydroxidů i jak se naopak vzorce těchto sloučenin pojmenovávají.

2Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešitu - zapište si i příklady k procvičení.

Hydroxidy názvosloví - zápis

Ke kontrole mi nic zasílat nemusíte.

 

Pondělí 20. 4.

Dnes se seznámíte s dalšími důležitými hydroxidy: Hydroxid vápenatáý a hydroxid amonný

1/ Učebnice str. 102

2Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešitu

Hydroxid vápenatý - zápis

3/ Zde najdete video, které vás blíže seznámí se sloučeninou - hydroxid vápenatý

Video je dost dlouhá, vydržte až do konce.

Někteří mi ještě nezaslali DC z 8. 4.. Dvě DC mi dluží Matěj a Šimon a Pavel dokonce tři.

Středa 15. 4.

Dnes bychom si měli vysvětlit názvosloví kyslíkatých kyselin, ale necháme to raději, až se opět sejdeme ve škole.

V dnešní hodině nás čekají sloučeniny, kterým se říká HYDROXIDY NEBOLI ZÁSADY

1/ Učebnice str. 101 a první sloupec str. 102

2Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešitu

Hydroxidy - úvod - zápis

3/ Zde najdete video, které vás blíže seznámí se sloučeninou - hydroxid sodný

Středa 8. 4.

Při dnešní hodině se budeme věnovat další kyslíkaté kyselině: KYSELINA DUSIČNÁ

1/ V učebnici si prostudujte str. 100

2/ Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešitu.

Kyselina dusičná . prezentace

3/ Zde najdete video, které vás blíže seznámí s vlastnostmi, reakcemi a využitím této důležité chemické látky.

4/ Ve videu uvidíte reakci zředěné kyseliny dusičné s mědí. V tomto druhém videu můžete porovnat jak reaguje měď s koncentrovanou kyselinou dusičnou.

5/ V pracovním sešitě si na str. 42 udělejte cv. 9 a na str. 43 cv. 12, 13 a 14. Stránku 43 mi zašlete ke kontrole do 14. 4. do 18:00 hodin. VŠICHNI!!!

KRÁSNÉ VELIKONOCE

Pondělí 6. 4.

Opět je tu pondělí a tak i vaše oblíbená chemie.Většinu z vás musím pochválit. Zadané úkoly posíláte včas. Je ale pravda, že několik z vás zadanou práci téměř ignoruje. No, je to jejich volba!!!

Dnes budeme pokračovat v tématu - Kyseliny

Do sešitu podnadpis - Kyslíkaté kyseliny

Vzorce těchto sloučenin mají vždy na prvním místě H - vodík, na druhém kyselinotvorný prvek - kyselina sírová - S, poslední je kyslík - O.Tvorbu vzorců kyselin necháme na jinou hodinu.

Hlavním dnešním tématem je KYSELINA SÍROVÁ

1/ V učebnici si pozorně přečtěte str. 96 

2/ Pod tímto odkazem najdete prezentaci ze které si udělejte zápis do sešitu

Kyselina sírová 6. 4. - prezentace

3/ Zde najdete video, které vás blíže seznámí s vlastnostmi, reakcemi a využitím této důležité chemické látky.

4/ Kyselina sírová má schopnost odebírat látkám vodu a způsobovat jejich zuhelnaténí. Přkládám dvě videa, kde je tento pokus velmi zdařilý.

Do obyčejného cukru se přidá malé množství koncentrované kyseliny sírové. Co se bude dít, uvidíte na videu

 

Středa 1. 4.

Dnešní hodinu začneme probírat novou kapitolu.

Velký nadpis: TŘÍPRVKOVÉ SLOUČENINY

Podnadpis: KYSELINY

Kyseliny dělíme na dvě skupiny - bezkyslíkaté kyseliny a kyslíkaté kyseliny a s těmi bezkyslíkatými kaselinami dnes začneme.Pod tímto odkazem najdete prezentaci, ze které si udělejte zápis do sešituKyseliny 1. 4. - prezentace

1/ Napsat zápis do sešitu

2/ V učebnici si přečíst str. 96, 97

3/ Zde najdete video, které vás seznámí s vlastnostmi, reakcemi a využitím kyseliny     chlorovodíkové

 

Pondělí 30. 3.

Milí osmáci,začínáme již třetí týden vaší domácí výuky. V minulé hodině jsme dokončili kapitolu Dvouprvkové sloučeniny.V testu, který jsem vám zaslala, jste si mohli ověřit své znalosti.

Úkolem dnešní hodiny bude vytvořit prezentaci v PowerPointu nebo ve Wordu o jakékoli dvouprvkové sloučenině, kterou jsme probírali - NaCl, AgBr, CO, CO2, SO2, CaO, SiO2,PbS,ZnS. Vyberte si jednu z těchto sloučenin, zaměřte se na - název, vzorec, vlastnosti a využití této sloučeniny.Prezentaci mi zašlete do středy 1. 4. 22.00 hodin.

 

Středa 25. 3. 

Chválím všechny, kteří mi zaslali včas celý nebo alespoň část domácího úkolu, Chyby nevadí, snaha se cení. Zjistila jsem , že někteří stále bojujete s tvorbou vzorců nebo názvů dvouprvkových sloučenin. Prohlédněte si proto toto video. Snad Vám pomůže.

Ve videu jsou i vzorce k procvičení. Stejným způsobem vytváříte vzorce sulfidů. Atom kyslíku nahradíte atomem síry - oxidační číslo síry je -II.

Pod tímto odkazem najdete test - Dvouprvkové sloučeniny.Jeho řešení (1a, 2a......) mi pošlete do neděle 29.3. do 18:00 hodin.

Dvouprvkové sloučeniny test 25: 3.

 

Pondělí 23. 3.

Dnes bychom se měli věnovat shrnutí a opakování dvouprvkových sloučenin, mezi keré patří halogenidy, oxidy a sulfidy.

1/ V pracovním sešitě doplňte na str. 33 cv. 7. Vezměte si na pomoc učebnici nebo sešit,   Vyplněnou tabulku vyfoťte pošlete na tuto  e - mailovou     adresu: tatana.vrankova@zslucany.cz

2/ V PS vypracujte tato cvičení:str. 35 cv. 12, 13

                                              str. 36 cv. 18, 19

3/ Pod tímto odkazem najdete pár vzorců k procvičení, které mi také zašlete ke kontrole na příslušnou adresu. 

  Dvouprvkové sloučeniny 23. 3.

4/ Domácí cvičení - PS str. 33 cv. 7 a vzorce k procvičení - zaslat ke kontrle do úterka   24:00 hodn. 

 

Středa 18. 3.

Předpokládá, že jste již všishni zvládli probrané dvouprvkové sloučeniny halogenidy a oxidy a tudíž můžeme přidat další (již poslední) dvouprvkové sloučeniny - SULFIDY.

1/ V učebnici přečíst a prostuduvat str. 89

2/ Do sešitu zapsat nebo nalepit zápis, který najdete pod tímto odkazem

Sulfidy - zápis

3/ Procvičení učiva v PS

    PS str. 35, cvičení 14, 15

          str. 36, cvičení 16, 17

 

Pondělí 16. 3.

1/ Opakování značek prvků

2/ Do sešitu dopsat z učenice významné oxidy,

    Oxid vápenatý str, 87

    Oxid křemičitý str. 87 -88

(vzorec, výskyt, využití)

3/ PS str. 34 cvičení 9, 10, 11